Съвременните медицински хеликоптери за издирване и спасяване (SAR) на хора при бедствия и аварии, осигуряват бързо и надеждно предимство в мисии, където всяка секунда е от значение. Навременната медицинска помощ по въздух спасява човешки животи на труднодостъпни места и е крайно необходима. Хеликоптерното спасяване е важен сегмент от спешната помощ, не само в случаите при инциденти в планината, но и за обществото във ситуация.
За съжаление, България е единствената страна в ЕС, която няма въздушна медицинска помощ все още. Надяваме се скоро това да се промени със стартирането на обществената поръчка по закупуването на медицински хеликоптер и да се осигури възможност за навременна диагностика, наблюдение и лечение в случаите, когато за осъществяването на наземен транспорт са необходими повече от 30 минути.
Планинската застраховка също е от изключително значение. С нея може да получите помощ, оказана от ПСС, в ситуации, в които не може да се справите сами. Същестува и планинска застраховка при екстремни спортове, която покрива инциденти при някои от най-адреналиновите спортове като планинско колоездене, ски спускане и сноуборд по необработени ски писти, парапланеризъм и др.
И докато все още очакваме страната ни да се сдобие с така необходимите хеликоптери за спасяване на човешки животи, решихме да улесним работата на отговорните по въпроса лица и институции като направим кратък рисърч по темата. Представяме най-добрите медицински хеликоптери за спасяване при аварии и инциденти (SAR), въз основа на съвременното оборудване, капацитета и гъвкавостта им, по данни на сайта Airforce-technology.com.
S-92 SAR
Хеликоптерът S-92 SAR е многофункционален, подходящ за всякакви атмосферни условия, произведен от Sikorsky Aircraft. В пилотската му кабина има интегрирана система за автоматичен контрол на полета (AFCS), включваща метеорологичен радар, термични изображения и други сензори за търсене, включително възможност за автоматично програмиране, което позволява на хеликоптера да лети до конкректна географска точка. Версията S-92 SAR е с капацитет 10 пътници, седящи на странично обърнати седалки, спасителна лодка за 21 човека и аварийна-флотационна система.
Просторната кабина на S-92 побира оборудване и системи за търсене и спасяване на бедстващи като ориентираната към бъдещето инфрачервена радарна (FLIR) конзола на пилота, цифрова карта, допълнителни резервоари за гориво, двоен телфер с прожектор…
Кабината е лесно достъпна чрез плъзгаща се врата отдясно и широка задна рампа с ширина 2,13 м. Хеликоптерът може да спаси двама оцелели на разстояние от 380 км и десет на 334 км, когато лети със стандартно количество гориво.
AW101 SAR
AW101, обозначен като CH-149 Cormorant, служи като специален хеликоптер за търсене и спасяване на хора към Кралските канадски военновъздушни сили (RCAF).
Той разполага с радар за търсене при тежки метеорологични условия, система електро-оптика, голяма задна рампа и плъзгаща се врата, електрически светлоотразяващи телфери, елетрически контролер ( electric rescue hoists and hover trim controller,) силен високоговорител, товарна лебедка, аварийно плаващо оборудване и два спасителни сала.
S-70i SAR
Наследникът на Black Hawk, S-70i е специално проектиран да отговори на изискванията на сериозните мисии по търсене и спасяване на бедстващи.
Модерният кокпит (пилотска кабина) на S-70i SAR е оборудван с двойна автоматична система за управление на полета с интегрирани автоматични режими за търсене според ситуацията. Допълнителното оборудване включва FLIR, SAR-търсач, водопорен прожектор и външна електрическа лебедка, цветен метеорологичен радар, система за точна локация на членовете на екипажа и др. Оперативният му радиус е около 250 км в рамките на три часа.
S-76D SAR
Новият хеликоптер S-76D SAR е проектиран да отговори на съвременните SAR нужди. Хеликоптерът разполага със свързан със SAR автопилот и станция за наблюдаване, която дава ясна картина на терена, както през деня, така и нощем.
S-76D е оборудван с FLIR, зарядно-свързани устройства (CCD) камери, мултисензорни устройства за изображения, метеорологичен радар, прожектори SX5 или SX16, спасителни подемници, лебедка със система за рапел и функция за бързо спускане на въжето, допълнителни резервоари за гориво. Плъзгащите се врати на кабината и функционалната лебедка осигуряват бърза реакция от страна на екипажа.
Капацитетът на хеликоптера е с места за до 12 души, а продължителността на полета му е до четири часа със стандартно гориво.
AW189 SAR
AW189 е нов хеликоптер, конфигуриран да отговаря на изискванията на настоящите и бъдещите мисии на SAR с голяма издръжливост. Той се използва от Министерството на транспорта на Великобритания за спасяване на бедстващи
Модерно оборудваната кабина предлага места за осем души и включва сериозно медицинско оборудване, FLIR система, прожектори, двоен спасителен подемник, система за картографиране на Honeywell и множество комуникационни системи. Хеликоптерът има максимален радиус на действие от 370 км, когато превозва до 12 пътници.
EC225 Super Puma
EC225 Super Puma на Airbus Helicopters е конфигуриран като спасителен хеликоптер с голям капацитет при всякакви метеорологични условия.
Той е интегриран със сензори, инерционна референтна система, FLIR и мощни радарни системи. Уникалните характеристики като прецизна точнос при зависване, с отклонение до под 1 м, гарантиращо надеждност по време на сложни мисии.
EC225, конфигуриран за SAR, може да побере шест души и включва опция за медицинска стена с до три носилки. Екипажът на хеликоптера обикновено са двама пилоти, оператор на лебедката, водолаз и медицинско лице. Оборудван е със стандартни и външни резервоари, гарантиращи максимален пробег от 1135 км и до 5 часа и 36 минути във въздуха.
AW139 SAR
Високата мощност и капацитетът за товари на AW139 осигуряват успех на мисията дори в най-суровите условия.
Хеликоптерът разполага с радари за търсене, такива за точна метереологична прогноза – FLIR , спасителни буйове, прожектор за издирване, лебедка, система за защита от обледеняване.
Вариантът AW139 SAR може да превозва един или двама пилоти и до 12 пътници. Той може да достигне разстояние от 927 км с максимален товар. Времето във въздуха при височина 1800 м е 5 часа и 56 минути.
EC725
Вертолетът EC725 на Airbus Helicopters е многоролов роторкрафт, подходящ за спасителни мисии и е в състояние да достига до труднодостъпни места.
Кокпитът включва четириосни двудуплексни цифрови AFCS и система за управление на полета с режими на Doppler, GPS и SAR. Снабден е с медицинско оборудване, радари за търсене и такива за метеорологични условия, TV / IR камера, безопасен за очите лазерен телеметър, двоен подемник, аварийна флотационна система, инсталация за носене на пострадали в носилки, високоговорител и прожектор.
С допълнително презареждане във въздуха хеликоптерът има радиус от 1339 км или до 6.5 часа.