По-често можеш да го срещнеш в планината или до морето, а градските легенди разказват, че стопанисва една от най-гостоприемните хижи у нас (Ловна) и може би най-зеления бар по Черноморието (Ботаник). На всичкото отгоре е и щастлив баща на три деца. Срещаме се с Иван Попов, приключенец по душа и един от основателите на 360°, което вече е на десет, за да си припомним заедно това 10-годишно приключение.
Спомняш ли си кога и как се появи 360°?
Лично за мен идеята се роди през зимата на 2008-ма в една сладкарница, където се бяхме събрали с останалите (Константин Терзийски, Костадин Гяуров и Иван Панчев, б.а.). Тогава случайно се натъкнахме на една доста обемиста брошура за детски сироп за кашлица, която съдържаше супер подробна информация за сиропа. От перспективата на търговец, който винаги е мислел върху финансирането на различни проекти, се запитах: „Щом един сироп за кашлица може да си позволи да инвестира пари в такава солидна брошура, защо ние да не можем да създадем подобен продукт в нашата област?“. И така, по време на тази сбирка ни хрумна идеята, която с времето се превърна в жив организъм.
А как всъщност се събрахте с останалите, замесени в създаването на 360°?
Костадин Гяуров е така да се каже първият ми приятел в живота – майките ни са ни разхождали заедно още в бебешките колички, а пък с Константин Терзийски ни срещна 93-то СОУ, където бяхме съученици. С Иван Панчев се намерихме по-късно и съвсем случайно на лифта към Безбог. Докато се качим, за около 30 минути успяхме да си разкажем целия живот. Съдбата ни е събрала по различни пътечки, за да поемем заедно по пътя на 360°. А и не само. И до днес продължаваме да сме приятели и да мислим съвместни бизнес идеи.
Какво се случи след това – от раждането на идеята до излизането на първия брой на 360°?
Преди пилотният брой на 360° да излезе на бял свят имахме много безсънни нощи в офиса ни в многоетажен блок на ул. „Пловдив“ в един столичен квартал, където всъщност живееше Панчев. Като човек, който се беше занимавал с медии и издателство и преди това, той сметна какъв тираж ще ни трябва за нулев (презентационен) брой, който да представим пред рекламодатели, за да можем да стартираме. На практика изработката на нулевия брой беше изцяло движена от неговата енергия. Когато броят стана реалност, започнахме да чукаме по вратите на рекламодатели, спонсори, партньори и да го представяме. Моята сила беше в комуникацията с клиенти на списанието, а по-късно и в развитието на събития.
Още тогава идеята ни беше списанието да бъде нещо като визитна картичка на нашата медия. Бяхме си поставили за цел да стартираме със списание, да продължим със сайт, а след това и с организиране на събития. И я постигнахме успешно.
Безспорно е имало трудни моменти и предизвикателства, особено в началото – защо според теб е важно човек да има съмишленици при осъществяването на една идея?
Всяка една култура се гради на някакво общество – съмишленици, които работят и мислят в една посока, почиват си по сходен начин и на едни и същи места. И тъкмо затова е важно тези общества да се намират и да бъдат развити от някого. Това се опитахме да направим ние, когато екстремните спортове в България бяха още в зародиш, а планинският туризъм също не беше достатъчно развит.
За изминалите десет години наблюдавах много хора, които станаха от масата и се качиха в планината. Постепенно все повече от тях осъзнаха, че яденето и пиенето не са единственият начин на забавление и че планината може да предложи друг тип удоволствия, които са освобождаващи и зареждащи. И колкото по-популярни ставаха екстремните спортове, толкова повече хора имаха нужда от специализирана информация по темата.
Общувайки с такива хора, все повече се интересувах от мисленето им и от начина им на живот. Това е и един от двигателите на списанието – да намираме нови и нови съмишленици и заедно да градим общество. Именно затова първият брой на 360° беше един от най-успешните – защото много хора се запалиха и се постараха да вдъхнат живот на списанието, осъзнавайки, че наистина имат нужда от подобна медия, която да служи като трибуна за тяхното общество. Независимо, че някои от тях бяха конкуренти в бранша, в същото време за тях беше важно масата да разбира за тях, а аудиторията и пазарът им да се разширяват.
Историята на 360° през погледа на Константин Терзийски можеш да прочетеш тук
Това ли е мисията на 360° – изграждането и поддържането на едно общество?
Това е един от двигателите на списанието – да обединява всички хора, които се стремят към активен и пълноценен начин на живот. Друга мисия е да споделяме с повече хора как биха могли да прекарват свободното си време по-качествено и по-пълноценно и не на последно място – как да живеят по-екосъобразно.
В пъзела от истории със сигурност не липсват и забавни случки… Разкажи ни някоя, която помниш и до днес.
За мен списанието само по себе си е една голяма случка, покрай която непрекъснато се въртят забавни и интригуващи истории.
Разбира се, имало е и трудни моменти, но винаги сме успявали да се справим с тях с усмивка. Всъщност трудностите винаги са ни мотивирали да продължаваме напред, а предизвикателствата са това, което прави работата вълнуваща и дори забавна.
Основател си на списание за екстремни спортове и приключения, а кое е най-екстремното в ежедневието ти?
Трафикът в София. Много повече се притеснявам, че може да ми се случи нещо в София, отколкото в планината или където и да е другаде. Когато съм в планината летя с тандеми, катеря – във всички начинания там си има правила, които ако следваш, много по-лесно можеш да предвидиш какво те очаква, отколкото тук, в града.
Още за предизвикателствата в живота на Иван Попов можеш да научиш тук
Трудно ли се достига до 360 градуса в живота?
Зависи в какъв етап от живота си се намираш. До една възраст е много лесно и трябва да го правиш по-често, но от един момент нататък не е много здравословно, хаха.
Наскоро 360° навърши 10 години – какво би пожелал на читателите му за следващите десет?
Да ходят по-често в планината, да спортуват и да прекарват свободното си време по начина, по който искат. Да мислят повече за себе си и за природата, да живеят по-екосъобразно и да опитват неща, които не са опитвали. Да се предизвикват отново и отново, защото само така ще разберат какво в живота им носи истинско удоволствие и какво не е за тях.
Ако искаш да си припомниш още значими моменти от историята на медията, хвърли едно око в Юбилейния зимен брой на Списание 360°! Там те очаква материал, който ще те преведе през най-вълнуващите мигове от тези 10 години!
Последвай 360° и в Инстаграм, за да не изпускаш нищо важно от света на приключенията и аутдор спортовете!