На 4 юни 1930 г. е роден един от най-значимите български ветроходци и мореплаватели капитан Георги Георгиев. Удивително е, че като нация без морски традиции имаме личности с такива постижения в нашата история, като тези на първия българин, дръзнал да обиколи земното кълбо под ветрила…
Капитан Георги Георгиев е и единственият мореплавател, който успява да пресече района на Големите тропически депресии в Тихия океан през най-неблагоприятното време на годината. Постижението му е уникално по рода си и е вписано в рекордите на Гинес през 1981 г. за “най-бърза соло обиколка на света с еднокорпусен морски съд” – само за 202 денонощия плаване.
Той е съосновател на яхт-клуб „Порт-Варна“, който впоследствие е прекръстен на негово име. С тези и много други подвизи капитан Георги Георгиев става вдъхновител на няколко поколения млади българи ветроходци и мореплаватели.
Роден е на 4 юни 1930 г., в Кърджали, в семейство на военнослужещ (родом от Ботевград), но още на 10-годишна възраст се влюбва в морето, при посещение във Варна, където впоследствие учи в гимназия.
От малък проявява сериозен интерес към ветроходния спорт и мечтае да обиколи света с яхта. След като завършва гимназията, изцяло се отдава на ветроходния спорт, за чието популяризиране в България има огромен принос. За кратко живее в София, където основава първия софийски яхт-клуб „Академик“, след което отново се завръща във Варна.
След като завършва Техникума по корабостроене и корабоплаване в морската столица, започва работа като моряк в търговския флот и се издига до чин капитан. В същото време работи и като треньор по ветроходство и печели редица награди в отборни и комплексни първенства. Като състезател два пъти става републикански шампион на страната, през 1959 и 1960 г. През 1974 г. е един от учредителите на яхт-клуб „Порт Варна“ заедно с други изтъкнати моряци и ветроходци като капитан Атанас Йонков, капитан Николай Йовчев, инж. Константин Славов, Пенко Жеков и др.
Първи плавания
Първото голямо пътешествие на големия капитан е през 1974 г. с яхтата „Вега“. Георги Георгиев обикаля Черно Море с идеята да намери сътрудничество за организиране на голяма регата в акваторията му. През следващата година, капитанът е избран да представя България в квалификациите на престижното международно трансатлантическо състезание за самотни мореплаватели, известно като ОСТАР (Observer Singlehanded Transatlantic Race) и успява да си извоюва място сред финалистите през 1976 г. Състезанието трябва да завърши за 50 дни като започва от Портсмут (Великобритания) и завършва в Ню Йорк.
Участието му в регатата обаче далеч не минава безпроблемно. Поради някаква причина от външното министерство пропускат да му извадят британска виза и капитанът за кратко е задържан от британците, заедно с яхтата си. Покрай тези неуредици, Георгиев няма достатъчно време за подготовка в регатата и участието му е под въпрос до последния момент.
Все пак на 5 юни 1976 г. яхтата на великия ветроходец е една от 125-те в надпреварата. Климатичните условия през първите дни са чудесни. На четвъртия ден обаче внезапно се вдига страшен ураган, в който 2-ма мореплаватели загиват, 8 яхти потъват, а десетки други са изпотрошени от щормовете.
Повечето състезатели не успяват да финишират, предпочитайки да се борят за животите си вместо за състезанието, но капитан Георги Георгиев продължава до последно. Макар и с две счупени ребра и контузия на лявата ръка, завърша 37-ми по реда на пристигане и 24-ти в своя клас в едни от най-тежките метеорологични условия, в които това състезание някога се е провеждало.
ВИЖТЕ ОЩЕ: Ветроходството – нелечима болест
Околосветската обиколка
Яхтата „Кор Кароли“ („Сърцето на Карл“ от латински), с която самотният мореплавател извършва пълна обиколка на Земята, е серийно производство на завода „Телига“ в Полша, по американски лиценз и е купена от варненския яхт-клуб през 1975 г. с подкрепата на генералния директор на БМФ, капитан Атанас Йонков и на ръководството на СО “Воден транспорт”. Тя е еднокорпусна, с дължина от 9 м, широчина от 3 м и газене – 1.5 м. Снабдена е с три ветрила: грот, стаксел и спинакер. Яхтата е оборудвана с компаси, хронометри, радиопеленгатор, електромагнитен лаг, секстант, ехолот, барометър и барограф, както и с електронен калкулатор „Хюлет Пакард“.
Най-голямото предизвикателство пред нашия мореплавател тепърва предстои и той започва подготовката си за околосветско пътешествие. След продължителен ремонт на яхтата в Ню Йорк, той се отправя за Маями. Оттам, потегля към Хавана, откъдето трябва да започне и да завърши неговото околосветско пътешествие.
Крайният му резултат е точно 201 дни, 21 часа и 36 минути, прекарани в открито море с общо изминато разстояние от 23 018 морски мили (или 42 630 км). Опасната акция е 57-мата поред успешно проведена такава в световната история, но за първи път е извършена от българин.
Освен всичко друго, с подвига си нашият ветроходец подобрява и световния рекорд за най-бърза обиколка на Земята с еднокорпусна яхта. Пътешествието му е изпълнено с множество екстремни изпитания, някои от които го поставят на границата на човешките възможности. Капитанът показва невероятно самообладание и концентрация дори и в най-безнадеждните ситуации. Нито веднъж не повиква спасителен екип, въпреки критичните моменти, в които изпада.
От Куба, капитанът преминава през Карибско море и Панамския канал в Пасифика и достига Австралия. Само за едно денонощие, през януари 1977 г. той успява да измине 200 мили (370 км) , което прави средно по 8 мили на час (близо 15 км/ч) абсолютен световен рекорд за онова време.
Край островите Фиджи обаче го чакат циклоните Норман и Пат. Водната стихия почти изтърбушва яхтата му, а гигантските вълни го мятат върху скали, но българинът някак успява да продължи плаването си. Яхтата му обаче се нуждае от основен ремонт и той е принуден да спре пътешествието си, за да ремонтира плавателния съд на пристанището в Сува.
От Австралия започва етап през неспокойните води на Индийския океан към Кейптаун. Край нос Добра Надежда отново е връхлетян от буря, този път още по-страховита. Вълни с височина по 15-20 метра се изсипват с грохот една след друга над яхтата. Силното мъртво вълнение край бреговете на Южна Африка заплашва да я преобърне всеки момент. Въпреки това, капитанът запазва самообладание, устоява на атаките на убийствените вълни и смело се отправя към Атлантическия океан в посока Хавана.
За това преживяване по-късно споделя:
„ако можех да си представя този ужас, който преживях, едва ли щях да се отправи на подобно пътешествие“
Точно преди самия финал го сполита още едно тежко изпитание. Само 5 дни преди да финишира, Георгиев е пред Хавана и по всичко личи, че остават броени часове до дългоочаквания финал. Яхтата обаче засяда в плитчина и мореплавателят губи три дни, докато успее да я изкара оттам.
Оказва се, че „Кор Кароли“ е заседнала върху вулканични скали. Мореплавателят за пореден път действа хладнокръвно и максимално съобразително в наглед безнадеждната ситуация, като отново отказва чужда помощ.
Повече от 30 часа размества котви и се подготвя за прилива, който евентуално да го изтласка от скалите. В крайна сметка преодолява и това препятствие и на 20 декември 1977 г. триумфално акостира в Хавана. Там е посрещнат с почести и прегърнат лично от самия Фидел Кастро, който е силно впечатлен от делото на великия пътешественик и го удостоява със званието „Герой на Куба“.
ВИЖТЕ ОЩЕ: Стефан Раев от Siroko Wind Club: Ветроходни приключения в пиратски води
При завръщането си в родината капитанът е посрещнат на летището от многобройни почитатели, които го понасят на ръце. Тодор Живков му връчва златната звезда със званието „Герой на Народна Република България“, а след това е обявен и за почетен спортист на годината за 1977 г. Провъзгласен е за почетен гражданин и на градовете Варна и Кърджали.
На неговoто име е кръстен и новопостроен 25 000-тонен кораб, собственост на Параходство БМФ. Корпусът на яхтата „Кор Кароли“ е предаден във Военноморския музей във Варна, а оборудването, с което славния мореплавател си служи е предадено на яхт-клуба, който вече носи неговото име – „Капитан Георги Георгиев“.
Внезапната и мистериозна смърт на Капитана през 1980 г. в Одеса, едва на 49-годишна възраст, поражда доста въпроси. Официалната причина в смъртният му акт е инфаркт вследствие на системна преумора. Съществуват обаче и много хипотези, свързващи кончината на нашия мореплавател с различни тайни служби и дори одеската мафия.
Точната причина за ранната гибел на великия капитан навярно никога няма да узнаем, но делата му със сигурност ще бъдат запомнени завинаги.
Това са свободни съчинение. Написаното няма нищо общо с истината, а тя е:
Георгиев никога не е имал световен рекорд от 201 ден за обиколката. Той тръгва на 20 декември и се връща на 20декември или 365 дни. Всичко написано за героичните постижения са пилени лъжи. Георгиев попада в неприятни ситуации поради слаб професионализъм и неопитност. Колкото до смъртта му-всичко е ясно. Измислиха тезата, че е починал от инфаркт, а той беше убит и нарязан. В България го докараха в оловен ковчег и никой не му видя физиономията. Интересно защо всяка година този материал се натрапва на незапознатите, като истинска история, която няма нищо общо с отговарящ на фактите събития. Това го пиша аз, кап. Н. Джамбазов , съвременник и единственият професионалист запознат с истинската ветроходната морска история на България. До този момент нито една организация не е предявила претенции към доказателствата ,, които съм представял във връзка с всички български „героични“ измислени постижения. Ако не бях прав, отдавна щях да бъда призован в съда.