В средата на седемдесетте правителството на САЩ активно развива глобалната система за позициониране (Global Positioning System, GPS) – в орбита са изведени няколко спътника, които изпращат сигнали с точните координати на сателитите към GPS приемници, намиращи се на Земята. Чрез сложни математически изчисления и въз основа на разстоянието от орбиталните си помощници приемникът определя точното си местоположение. В началото САЩ използва тази система само за военни цели, но през 1983г. правителството разрешава безплатното използване на навигацията и за граждански цели, с което дава тласък за създаването на компании, работещи в тази сфера. Пионер сред тях безспорно е ProNav, създадена през 1983г., по-късно преименувана на Garmin, позната днес като един от водещите световни производители на GPS навигационни системи.
Историята на компанията започва през 1989г. в щата Канзас, а нейни основатели са инженерите Гари Бърел и Мин Као (от тук и името на бранда Gary+Min = Garmin). Първоначално фокусът пада върху създаването на навигационни системи, предназначени за авиацията и пилотите на военни самолети, като един от първите клиенти е американската армия, която през 1991г. закупува навигационни устройства на цена от 2500 долара за брой, които използва по време на Войната в Персийския залив. Водени от желанието да адаптират качествата на навигационните системи и за нуждите на обикновения потребител, Гари Бърел и Мин Као постепенно разширяват гамата от продукти, а GPS навигациите, които Garmin разработва, започват да намират широко приложение в наземния транспорт и в туризма, улеснявайки потребителя както в ежедневното шофиране, така и по време на пътешествия и посещения на непознати места.
Един от най-известните модели, произведени от Garmin за обикновения потребител, е персоналният навигатор GPS 12, който се появява на пазара през 1997 година и бързо се превръща в златен стандарт сред навигационните системи за туризъм и преходи. Устройството е лесно за употреба, изключително надеждно в експлоатация и разполага с водоустойчив калъф, което обяснява широката му популярност сред планинари и всички, които търсят приключения сред природата и се нуждаят от навигатор, на който наистина може да разчита.
От 90-те години до 2003г. компанията значително е разширила портфолиото си и започва да експериментира със спортно оборудване, въвеждайки на пазара първия GPS тракер, предназначен за спортисти. Forerunner 201 е компактен спортен тракер, проследяващ физическата активност (скорост на движение, изгорени калории, изминато разстояние и време). Изключително бързо устройството се утвърждава като неотлъчен помощник не само сред професионални спортисти, но и сред всички привърженици на активния начин на живот. По това време все още никой не подозира каква популярност ще придобият този тип спортни приложения сред широката аудитория само за няколко години и колко важна роля ще изиграят те в развитието на компанията.
В следващите няколко години навигационното оборудване става все по-популярно, а Garmin продължава да произвежда всякакви видове GPS – професионални, спортни, туристически и дори ежедневни. Но на пазара се появяват сериозни конкуренти в лицето на смартфони, снабдени с GPS навигации.
Обратите през 2007г.
2007-ма е годината, през която Garmin губи значително голям процент от пазарната си стойност, след като iPhone презентира първия си модел, с който прави достъпно използването на Google Maps през телефона и бързо печели милиони почитатели на т.нар. „джобна навигация“, които избират да използват безплатните услуги на навигационните карти в движение, а покупките на самостоятелни навигационни устройства драстично намаляват. Годината се оказва критична за производителите на навигационни системи, а една част от тях дори фалират.
Garmin обаче успява да се спаси благодарение на нишата на производство на професионално оборудване, в която не спира да работи от началото на своето съществуване. Благодарение на новаторските си идеи, отличното изпълнение и качеството, което предлага, компанията успява не само да оцелее, но и до днес остава водещ производител на носима електроника и специализирани тракери за велосипедисти, водолази, бегачи, любители на голфа и дори кучета, навигационни устройства за професионалисти, туристи и спортисти, радари, ехолоти, екшън камери, мултиспортни смарт часовници, професионални спортни уреди и др., като за нея работят над 11 хиляди служители, базирани в разлчини кътчета на планетата.
Компанията работи в тясно сътрудничество с потребителите и се стреми да надмине всички техни очаквания. А те безспорно са високи, защото сред посланиците на Гармин са личности като легендарният италиански алпинист Симоне Моро.
И така, проектът, който стартира като пламенна идея на малка група инженери през 1989г. с годините се превръща в колективно постижение на хиляди съмишленици. За 30 години Garmin извървява дългия път от GPS навигационно оборудване за авиацията до безконтактните плащания с мобилното приложение Garmin Pay, като с това ни показва колко успешно може да е развитието на една компания, стига налице да са творческа мисъл, гъвкавост и несломим дух. Днес Gаrmіn присъства практически нaвcяĸъдe в живoтa нa aĸтивния човек – в плaнината и в мopeтo, в небето и на земята. Тази година брандът отбелязва 30-тата си годишнина, а ние сме благодарни, че през всички тези години не спира да ни показва правилната посока и нямаме търпение да научим кога ще се роди следващата великолепна идея. Но знаем, че ще е скоро.