VMware е една от най-големите международни софтуерни компании с екип от над 30 000 души по целия свят и над 1300 в България. Като всяка голяма и уважаваща себе си компания VMware също инвестира в това да бъде по-социално отговорна, като стимулират доброволческия дух и инициативност. Това, което прави впечатление е, че насърчава своите служители да влагат професионализма си в обществени и лични каузи.
Оказва се, че освен да подобрява имиджа на компанията, подобна практика влияе положително и на самите служители, занимаващи се с доброволчески дейности. Те са много по-щастливи и много по ангажирани с останалите цели на компанията, като успяват да създадат много по-солидни емоционални връзки и приятелства между колегите. Самата атмосфера е много по-приятелска и позитивна и всички са много по-щастливи.
Доброволческата политика на компанията си има и име – VMware Foundation. Това не е фондация в прекия смисъл на думата, а екип от хора, който измисля рамките на различните програми, насърчаващи доброволчеството и дарителството в компанията. Екипът на VMware Foundation работи в посока тяхното промотиране и изграждане на доброволчески мрежи в цял свят. Програмите, които фондацията разработва, са отворени към всички служители в компанията, които могат да се възползват от тях колкото и когато поискат, като няма никакво ограничение по отношение на естеството на каузите, които се подкрепят. Тъй като VMware Foundation приобщава служители от Европа, Азия и Северна Америка, обсегът на различните каузи е глобален.
Мотото на “фондацията” е Serve. Learn. Inspire. Зад тези три думи се крие простичката концепция – да даряваш време и труд, докато научаваш нови неща, от средата, в която попадаш и едновременно с това да вдъхновяваш останалите с примера си.
Една от целите на на VMware Foundation е служителите освен да се включват в еднократни акции, да инвестират време и в работа с различни НПО-та, като всеки да допринася с неговите специфични професионални умения.
Как става това?
Всеки служител на компанията разполага с 40 работни часа годишно, които да инвестира в такъв тип дейност. Например помагайки на съответното НПО да автоматизира процесите си на работа, да подобри нещо като цяло в начина на работа или да предаде ново умение на хората, които работят там. Такъв тип подкрепа е много по-силна от това просто да отидеш и да помогнеш с ръцете си за конкретна дейност, която може да бъде извършена от всеки. VMware буквално предлага експерти в услуга на различни организации, които да допринесат за развитието и осъществяването на конкретната идея.
Като допълнителен стимул, всеки служител, направил своите 40 доброволчески часа в рамките на календарната година, отключва грант от над 600 долара, предоставени от фондацията, които може да дари за кауза по собствен избор. На всеки, който реши да се включи с дарение, вместо труд, компанията пък удвоява дарената от него сума, като по този начин насърчава активната подкрепа на съдържателни каузи.
Съществува и специална програма за служителите, навършили 5 години в компанията. От работното си платено време, те имат право да си вземат 3 месеца в които вместо за своя екип, да работят за избрано от тях НПО, като така, те ще помагат именно чрез професионалните си умения. През това време служителят получава същата заплата, която получава за труда си в компанията. Подобна практика влияе благотворно върху мотивацията и мирогледа. Това е един благотворен рестарт, от който всички имат полза.
Гръбнакът на начинанието
VMware Foundation започва работа преди 7 години. В началото в общността в София са точно 5 човека, имащи вътрешната потребност да бъдат полезни на обществото. Постепенно обаче, чрез примера си и видимите ползи от извършената доброволна дейност към тях се присъединяват все повече и повече колеги.
Така се стига до изграждане на вътрешни комуникационни канали – мейл лист, група във вътрешна социална мрежа, аналог на Facebook и други. Глобално се разработва и вътрешна платформа, където, всеки може да създава собствени доброволчески събития и кампании и да кани колеги от цялата компания глобално.
С течение на годините, все повече хора се включват в тези комуникационни групи, което помага за стимулиране на проактивността, от страна на служителите. Всичко това е от полза и за новопостъпилите – помага им да вземат участие в дадена инициатива и да се сдобият с много нови познанства и идеи.
Друг полезен ефект от вътрешните комуникационни канали е, че са с глобален обхват и позволяват лесно и бързо да се обменя полезен опит с доброволческите мрежи от колеги в чужбина. Освен това, ако например някой от българския екип създаде кампания за събиране на средства, тя достига до всички служители на трите континента и всеки, който иска, независимо дали е част от екипа в САЩ, Индия или България, може да подкрепи начинанието с определена сума.
Един от активните доброволци на VMware е Момчил от “build” екипа на компанията. Макар да се занимава и с един куп приключенски хобита, като авиация и гмуркане, той влага голяма част от времето си именно в доброволчески инициативи. Започва като ентусиаст-доброволец в проектите на неговите колеги, но бързо набира скорост и в момента е сред най-дейните от тях. Неговата лична кауза е засаждането на дръвчета. Осъществява я в тясно сътрудничество с екипа на gorata.bg.
Научете повече за екстремните занимания на Момчил и как ги съчетава с работата си от специалния материал, посветен на него.
Дейност и организация
За да постигне целите си, софийският екип на VMware foundation, наречен Sofia Heroes Giving Network, прави поредица от информационни събития. В началото започват с Ден на доброволеца веднъж годишно. Впоследствие обаче разширяват дейността си, като се насочват към организиране на информационни събития с участието на различни НПО-та. Така колегите им се запознават с каузите, които косвено са подкрепили с дарения или към които могат да се присъединят с труда си.
Пример е проведеното през 2019 г. събитие „vКЛЮЧи се“, с подкрепата на екипа зад вече известния Форум “Ключ”. Организирано е вътрешно издание на мотивационната конференция, специално за компанията. В него вземат участие служители, които разказват за собствените си каузи, как съчетават работното ежедневие с доброволчеството и какви са смисълът и резултатите от техния доброволен труд.
Отделно се планират и събития, насочени към децата на служителите, които проявяват жив интерес, включват се с охота и се получава един семеен празник, който вдъхновява и малки и големи за по-добри дела.
В днешния и в утрешния ден…