Велосипедна инфраструктура на много места по света означава много повече, отколкото бихме могли да си представим. Пътища, паркинги, сигнализация, осветление специално за колоездачи, направени с много мисъл и цялостна стратегия за развитието на този вид транспорт.
А щом може на едно място, значи може и на друго! Споделяме няколко добри примера за чуждестранни градове, притежаващи удачно развита велосипедна инфраструктура с надеждата един ден да видим подобни решения и у нас.
Бризбейн
Прекрасна пътека в Бризбейн, Австралия, предназначена само за колоездачи и тичащи хора.
Будапеща
Унгарската столица Будапеща може да се похвали с изградени над 200 км велоалеи, които прекосяват центъра на града и неговите прекрасни паркове.
Друг прекрасен пример за артистична колоездачна инфраструктура е велосипедната алея, вдъхновена от Ван Гог, която свети нощем. Повече за нея тук.
Рио де Жанейро
Рио де Жанейро се сдобива с първите си велосипедни съоръжения през 1992 г., а днес може да се похвали с над 60 станции за наем на байкове, обхващащи всички райони на града и повече от 600 единици двуколесни превозни средства!
Примери за съвременните тенденции в развитието на велосипедния транспорт по света можете да прочетете в подробния материал Велотуризъм сега: Светът на две колела.
Монреал
Канадският Монреал е пример за отдаденост към велосипедната идея. 600-те километра алеи с изградени пит-стопове за почивка и зареждане с храни и напитки са само малка част от направеното. Събитието на годината пък е пролетният велосипеден фестивал, който събира ездачи от всякакви възрасти и нива на умение за една мащабна велообиколка на целия град!
Карането на велосипед е дейност, която несъмнено ни прави щастливи, а защо е така може да разберете от този материал.
Севиля
Севиля все още може да се нарече велосипеден град в развитие. Но то наистина е бурно! Засега велоалеите са с дължина от едва 160 км, но броят на велосипедите се е увеличил от 6000 до внушителните 70 000 само за няколко години! Из целия град има изградена система за споделяне на колела, а собствениците на веломагазини се оплакват, че не смогват да отговорят на търсенето.
Всепризнатият лидер на велосипедните градове е Копенхаген, а какво е чувството да се намира между краката ви може да усетите в следния материал.
Париж
Столицата на любовта Париж е и домакин на най-голямата програма за споделяне на велосипеди, след тази в Китай. Vélib е ашладисаното съчетание между думите „колело“ и „свобода“, а под това название се крият 20 000 велосипеда под наем и 1800 станции, разположени из целия град.
В различните градове по света съществуват различни решения за удобство на градските колоездачи, а как изглеждат светещите велоалеи и с какво са полезни научете тук.
Този път някога е бил железопътен тунел, но понеже не се използва вече, е трансформиран в колоездачна алея, дълга 1 км.
Банкок
23,5 км дълго трасе, минаващо около летище в Банкок, Тайланд. Пътят е открит през март 2014 от властите на летището и бързо се превръща в привлекателно място за хиляди колоездачи.
Амстердам
Определено си личи, че в Амстердам обичат да карат колело – този огромен паркинг е доказателството.
И ако сте се вдъхновили за още велосипедни вдъхновения – ето малко повече за държавите в Европа, в които най-добре се развива този вид транспорт: „С колело до работа за пример“.