Велосипедният туризъм никога не се е радвал на толкова голям интерес, колкото в наши дни. На картата на Европа постоянно се появяват нови велосипедни държави с изградена колоездачна култура, поддържани велопътеки и адекватна инфраструктура, обслужваща двуколесните пътешественици.
Страни като Германия и Швейцария отдавна са се научили да печелят от условията за велосипеден туризъм, с които разполагат. Тази тенденция бавно, но сигурно се придвижва към Източна Европа и Балканите където също започват да се развиват успешни туристически практики.
Пътят обаче предстои.
Чехия – всичко за велосипедистите
В тази страна наистина обичат колоезденето! Тук ежедневно и ежеместно можете да срещнете велосипедисти. Възрастни, деца и цели семейства. Любители на спокойното плаване върху две колела и почитатели на екстремните изживявания.
Чехия е една от държавите, която в последните години превръща този спорт не само в начин на живот, но и в традиция. Ето защо страната може да се похвали с изградени над 40 000 км велосипедни пътища и пътеки като повечето от тях са от типа „Greenways“ и преминават през живописни места, далеч от автомобилния трафик.
В цялата страна функционира добре поддържана мрежа от велосипедни пътища, маркирани и подробно картографирани, а 2700 км от тях попадат в европейската велосипедна мрежа Eurovelo, свързваща помежду си различни страни от Стария континент.
За да се поддържа интереса към велосипедния спорт в Чехия непрекъснато се разработват и тематични веломаршрути, ориентирани към културните и географските забележителности на страната. Както и такива с по-специфична насоченост като бирените велотурове.
Един от тях е 54-километровата обиколка на град Ношовице и околностите му, по време на която велосипедистите посещават над 40 бирарии и ресторанти, предлагащи местни марки бира. Обиколката е разработена с помощта на Чешкия туристически клуб и цели удължаването на туристическия сезон и подпомагането на хотелиерския и ресторантьорския бизнес в района.
Докато говорим за хотели е важно да отбележим, че в Чехия съществува стабилна мрежа от хостели, насочена специално към велотуристите. Освен леглова база тази мрежа предоставя разнообразна информация за маршрути и обекти, а също така предлага възможност за обслужване и ремонт на велосипеди на място.
Транспортната инфраструктура на страната също е user friendly спрямо колоездачите. Така например в редица населени места съществуват специални автобусни линии, които извозват велотуристите до началото на високоразположени планински маршрути, а превозът на велосипеди във влаковете е напълно безплатен. В останалите видове транспорт, включително и водния, колоездачите се ползват с различни облекчения.
Разбира се, държава с толкова развита велосипедна култура не може да мине без известна регулация, затова и в Чехия съществуват законодателни норми за велосипедисти.
Така например употребата на алкохол по време на движение е забранена, а самият велосипед трябва да е напълно изправен и снабден с фарове, светлоотражатели, звънец и калници. Носенето на каска е задължително за велосипедисти под 18 години.
Полша – all inclusive пътеки
До неотдавна карането на велосипед в Полша попада в графата “Особености на провинциалния живот”, но с появата на нови видове велоиспеди през 90-те години на миналия век започва и разпространението на велокултурата в страната.
Днес Полша е държава, успешно развиваща велосипедния туризъм, а работата в тази насока не спира. В последните години в много полски градове са изградени различни съоръжения за любителите на dirt и BMX, a популярността на този вид транспорт сред градските жители става причина за масовото разпространение на системата за споделяне на велосипеди Nextbike.
Системата съществува в страната от 2011 г. като до този момент тя обхваща 22 града, в които са изградени 972 станции с общо 11 157 велосипеда. Практична и удобна за употреба, тази система става причина все по-голям брой поляци да се обърнат към колоезденето като вариант за активно прекарване на свободното време.
А възможности за това има предостатъчно!
Възползвайки се от природните дадености на страната правителството полага усилени грижи да популяризира Полша като дестинация за велотуризъм. Непрестанно се изграждат нови и нови веломаршрути с различна степен на трудност. Както в националните паркове, така и такива, свързващи помежду си различни градове и общини.
В Судетите и Бескидите например съществуват специални трасета за downhill, а някои от прикарпатските маршрути или тези по крайбрежието на Балтийско море са изградени с идеята да запознаят туристите с културата и обичаите на Полша, разхождайки ги из подходящи за целта населени места.
Работи се и по подобряването на поддържащата инфраструктура. Една от крачките е осигуряването на специализирани вагони за велотуристи със специално обособени места за велосипедите.
Един от най-новите и амбициозни проект в Полша е маршрутът Green velo, който е и най-дългият в страната – 2070 км.
Работата по проекта започва през 2015 г. и в момента това е най-популярният маршрут сред чужденците и самите поляци.
Трасето се движи по източната граница на държавата и преминава през 5 воеводства. Освен добрата маркировка, състояща се от оранжеви пътни знаци и зелени информационни табели внимание заслужава и инфраструктурата на Green velo.
На интервал от 30-40 км по цялата дължина на маршрута са изградени над 200 пункта за обслужване на велосипедите, разполагащи с технически средства за ремонт, станции за зареждане на телефони, тоалетни и специални места за къмпингуване. Разбира се, проектът е създаден с мисъл за туристическия бизнес, затова хотелите, къщите за гости, рестирантите и магизините (в които се продават и резервни части за велосипеди) са доволно начесто и обхващат различни ценови категории. В помощ на велосипедистите е разработено и приложението Green Velo Questy.
Словения – от стандартизация към велосипедизация
С над 60 процента горски територии, красив планински ландшафт и благоприятен средиземноморски климат Словения има всички предпоставки да се превърне в истинска велосипедна държава – и го прави!
Новите реалности след отделянето от Югославия през 1991 г. превръщат колоезденето в масово явление, а Словения в една от най-популярните дестинации за велотуризъм. И има защо.
Словения е разработила собствени стандарти за областите, които искат да попаднат в категорията “Велосипеден район”. Този подход позволява да се повиши качеството на предлаганата услуга и улеснява туристите в избора на маршрут.
Всички велосипедни области трябва да притежават добре обезопасени и обозначени маршрути, подробни карти на трековете и специализирани възможности за настаняване на велотуристите.
Хотелите, туристическите спални и къмпингите, предназначени за велосипедисти са снабдени с места за техническо обслужване, а според броя и качеството на предоставяните услуги са разделени в 5 категории, от 1 до 5 звезди (които в този случай са с формата на велосипед).
Целенасоченото развитие на велосипедния туризъм води до появата на голям брой специализирани байк паркове, като само екстремните са цели 7. Всеки от тях предлага маршрути с различна степен на трудност и разнородни препятствия. Достъпът е улеснен от наличието на въжени линии, а на някои места се предлагат групови или индивидуални курсове за усъвършенстване техниката на управление.
Колоезденето играе основна роля и за подобряване качеството на градската среда. В някои големи градове още от 60-те години на миналия век съществува политика за увеличаване на велосипедния трафик, но истинският пробив е направен едва наскоро.
От 2011 г. досега в столицата Любляна са изградени над 133 км велоалеи , а благодаение на инвестициите в инфраструктурата и изграждането на система за споделяне на велосипеди броят на велосипедистите е нарастнал от 2 на 12 процента.
Хърватия – рамо от правителството
През 2017 г. правителството на страната подписва съглашение за развитие на велосипедния туризъм. Проектът засяга 14 континентални области на страната, в които усилено се изграждат велосипедни маршрути и цялата необходима инфраструктура, включително маркировка, информационни табели и туристически карти. Работи се и по създаването на мобилни приложения, в помощ на пътешествениците.
Планът за развитие на пътната мрежа в страната пък предвижда създаването на 490 км велоалеи в следващите няколко години, като допълнение към вече съществуващите над 350 км.
Meanwhile около нас
Турция
Макар велосипеди под наем да се срещат във всеки уважаващ себе си курорт, Турция не е една от страните с традиции във велосипедния туризъм. Въпреки това в Кемер, разположен на средиземноморския бряг в подножието на планината Таурус, са се заели да развиват планинското колоездене. В околностите на града се намират и едни от най-добрите велосипедни маршрути в Южна Турция, които са описани и в подробни туристически карти.
Кападокия е друго място, което се развива като локация за велосипеден туризъм. Тук още няма изградени специализирани велосипедни трасета, но всички туроператори предлагат разнообразни услуги, от наем на велосипед, до пълноценни обиколки с водач. Бонусът е, че засега там е позволено да се обикаля свободно, което значи, че местността е подходяща и за фрийрайд.
Гърция
Страната има дългогодишни традиции във велосипедния спорт и около 80 клуба, практикуващи различни дисциплини. Поради географските особености на Гърция, тук е силно разпространено планинското колоездене, за чиито цели има прокарани многобройни маршрути. Едни от най-популярните места за такъв вид туризъм са планината Парнита, областта Аркадия, Евбея, Кисавос и околностите на езерото Пластира.
През ноември 2017 г. на остров Кос се провежда конференцията “Егейски пътеки”, в която вземат участие различни местни и чужди туроператори и представители на гръцките велосипедни дружества. Целта е да се създаде междусекторна мрежа, чрез която островите в Егейско море да се превърнат в пълноценна дестинация за международен MTB туризъм още през 2018 г. Една от мерките е подобряване на съществуващите и създаване на нови трасета.
Македония
В Националният парк Пелистер велосипедният туризъм е силно застъпен. Там са разработени не една, а цели четири велосипедни пътеки, някои от които биха изпотили и най-закоравелите райдъри.
От 2016 г. активно се работи и по проект “Беласица – планината на активните хора”, който се изпълнява съвместно от Планинарско еколожко дружество Еделвайс – гр. Струмица и Клуб за екстремни спортове и планинарство “Бела Екстрийм” – гр. Петрич. Проектът е трансграничен и има за цел да популяризира велотуризма в региона чрез изграждане на нови пътеки и организиране на различни велосипедни състезания.
Сърбия
През западната ни съседка минават 668 км от Дунавския велосипеден път. Маркировката по него е разработена с помощта на Германската организация за техническо сътрудничество GTZ и в някои отношения е уникална за Европа. Например информационните табели кореспондират със специалната печатна карта и по този начин взаимно се допълват.
Румъния
Тук велосипедният туризъм е в ръцете предимно на частни предприемачи, които организират турове из различни краища на страната. От своя страна правителството се е заело да реновира второстепенни пътища с неактивен трафик, за да ги превърне във велосипедни такива.
През последните години обаче се забелязва засилена дейност от страна на различни НПО-та, които съвместно с чуждестранни партньорски организации, специализирали в развитието на велосипедния туризъм, реализират голям брой проекти.
Един такъв е осъществен в долината Жиу в Карпатите. От 2016 г. досега в района са изградени три велотрасета, а до края на 2018 г. трябва да бъдат направени още толкова. Планинското колоездене е идентифицирано като най-добрата възможност за стимулиране на местната икономика, затова с помощта на други локални организации е изграден и кабинков лифт. В резултат на извършениете дейности и създаване на добра инфраструктура броят на посетителите само за една година е нарастнал двойно.