Градът предразполага към толкова много различни начини за движение из него, и би било страхотно, ако все повече хора избират различни начини. Тези няколко човека, избрали да се придвижват в града по начин, изключващ автомобилния превоз, са малко вдъхновение в посока да слезеш от колата и да избереш друг начин за движение. Виж и защо е важно всяко малко усилие в посока намаляване на автомобилния трафик и увеличаване на естественото движение на тялото.
ИВАЙЛО КОЛЕВ, 36 години
Превозно средство: Segway
Ивайло живее в Княжево, а работи в офис в близост до НДК. За да стигне навреме за работа, Ивайло става в 8 ч., а в 8.30 излиза от вкъщи. Времето, което му отнема да измине 9-те километра до офиса сутрин, е около 35 минути, а избраното от него превозно средство е Segway, или с други думи – електрическа двуколка. Предпочитаният от него маршрут следва велоалеята по бул. “Цар Борис ІІІ” до Красно село, оттам надясно по велоалеята на бул. „Гоце Делчев“ до Южния парк, след което през парка до бул. „Витоша“ и оттам по велоалеята до НДК.
Когато е много студено, Ивайло прибягва и до други вариант, като кола или трамвай. Казва, че няма проблем да се движи със Segway дори, когато има сняг, но когато температурите са много ниски, предпочита да не го използва, защото капацитетът на батериите се понижава от студа.
В останалото време обаче не би заменил двуколката си – най-вече заради независимостта, която му осигурява, свободата и положителните емоции при карането й. “Не съм зависим от задръстванията в града и имам възможност да минавам през паркове. Освен това е доста прохладно да караш Segway през лятото”. Тъй като използва основно велоалеи, за по-бързото си и безопасно придвижване Ивайло би оценил наличието на по-разширена и по-добре разработена система от велоалеи, които да са по-добре обезопасени и максимално отделени от пътното платно.
Първоначалната инвестиция за закупуване на Segway е единственият по-сериозен разход – около 7000 евро, в зависимост от модела. Оттам насетне двуколката се зарежда с електричество, като консумацията не е по-голяма от тази за зареждането на мобилен телефон. А при правилна поддръжка и експлоатация, Segway може да се използва повече от успешно в продължение на 7-10 години. Допълнителна екипировка не се изисква, макар че според Ивайло е желателно да се използва каска. Той самият използва всеки случай да популяризира превозното си средство – “Много пъти съм давал Segway на мои приятели, за да ходят с него на работа и обикновено трудно си го взимам. Също така много често ми се случва да ме спират хора на улицата, които се интересуват от Segway и винаги, когато имам възможност, им отделям няколко минути и им предлагам да опитат”.
Сред плюсовете на Segway, които Ивайло отчита, е и възможността да караш с всякакви дрехи, по-спортни или официални – безспорно предимство, що се отнася до работното ежедневие. Фактът обаче, че не се извършва физическа активност по време на каране – има само леко натоварване в краката, за Ивайло означава, че трябва да го компенсира с друго – избраните от него спортове са ски и самбо.
„Европейска седмица на мобилността“ отдавна не е непознато име за активните хора в България. Информационната кампания на Европейската комисия се провежда всяка година и носи посланието, че като се откажем от ползването на личен автомобил за всекидневно придвижване в града, пестим средства от гориво, увеличаваме физическата си активност, спомагаме за намаляване на трафика и вредните емисии в атмосферата в градовете. Тази година мотото на кампанията е „Заедно стигаме по-далеч“, защото споделянето е тясно свързано с разумното придвижване. Кампанията се реализира от агенция „Интеримидж“, национален координатор е Министерство на околната среда и водите, а пикът на събитията в цялата страна ще е в седмицата 16-22 септември.
Повече за разумното придвижване и градската активност научи на www.mobilityweek.eu, mobilityweekbg.com и във фейсбук на @MobilityWeekBG.
ЧУДИШ СЕ с какво друго може да се придвижваш в рамките на града? Почерпи вдъхновение от останалите ни герои:
Еди Румян, за когото метрото е най-ефективното градско превозно средство;
Гаврил Момчилов, който не би заменил скутера си за нищо друго;
Климентина Страка, която и в студ, и в сняг ходи пеша;
Марина Динкова, за която колелото е най-доброто превозно средство;
Стоян Памукчиев, който винаги е с лонгборда.