Еверест винаги е бил притегателна сила за десетки хора – търсачи на екстремни преживявания.
Особено в първите десетилетия на миналия век, най-високият връх в света е представлявал истинска атракция за хората от целия свят, защото е бил изключително непознат. До средата на века, части от върха не били картографирани нито заснемани, което накарало много приключенци да мечтаят да се доближат колкото се може по-близко до него или да бъдат първите в нещо, направено от, над или близо до Еверест.
1933 е годината, в която е направен първият полет със самолет над заветния връх. Това е годината, в която някой за първи път вижда „покрива на света” отгоре и го вижда целия, в пълния му блясък.
Всъщност, на 3-ти април 1933 година над Еверест прелетели два самолета. Те били бипланови (или двуплощникови), а в тях били британците Дъглас Дъглас-Хамилтън – пилот и Стюард Блекър – наблюдател (в първия) и Дейвид Макинтайър като пилот и С.Р.Бенет като наблюдател (във втория).
Целта на британците не била само да прелетят над върха, но и да направят първите му снимки от птичи поглед, които да помогнат за картографирането на планината. Те щели да бъдат от голяма важност, защото южната страна на върха изобщо не е била изследвана до този момент.
За да завършат мисията си и да осъществят смелата мечта, мъжете имали точно 15 минути – с количество гориво за толкова продължителен полет били заредени самолетите. Те били облечени с няколко слоя вълнени дрехи, защото самолетите били отворени и имали минималното количество кислород, необходимо за подобна операция. Никой от мъжете не носел парашут, за да се спестят килограми.
Грешка за малко не сложила фатален край на самолетната експедиция. Наближили вече върха, пилотите на двата самолета осъзнали, че се намират от неговата подветрена страна, където се образувал своеобразен ветровъртеж, който можел да изпрати самолетите право надолу, вместо да ги издигне към върха. За щастие, овладели ситуацията.
Обратно на земята обаче се оказало, че снимките, които направили, изобщо не могат да помогнат за картографирането на района, защото били замъглени и неясни. Каква по-добра причина за втори полет?
На 19-и април, въпреки нареждане, забраняващо полет, смелчаците направили втори опит. Този път снимките били добри.
ВИЖ ОЩЕ: Еверест – пътят надолу