Ще ни разкажеш ли малко повече за корените и произхода на театъра на огъня и стои ли зад него определена философия или идея?
Идеята за театър на огъня и сенките се породи сред нас още с първите ни стъпки в огнените танци. Разбира се, от появата на идеята до започване на нейното реализиране мина доста време. Трябваше да минат години, да натрупаме опит и визия, мъдрост за това как бихме искали да изглежда един такъв проект. Файъртър е по-скоро философия, отколкото театър – философия, в която се опитваме не просто да пресъздадем картини и сцени от света около нас и отвъд нас, а да накараме артистите и зрителите да напуснат ежедневните си проблеми и страсти и чрез магията, от която е изтъкан този театър, да достигнат до себе си и намерят истинското, чистото и човешкото в душите си.
Кои са елементите, които участват в едно огнено представление?
Използваме разнообразните изразни средства като сенките и огъня, облечени в интересна визия – огнени шапки, маски, инструменти, кокили, костюми и музика, така достигаме до всеки зрител. Възприемаме повече огъня не като стихия, а като живо същество, което всеки един от нас – участниците в този проект, трябва да се научи да усеща, флиртува и играе с него, както и да накара всеки от нашите зрители да пожелаe същото. Тогава и само тогава смятаме, че нашата мисия е изпълнена.
Кое прави това изкуство различно от традиционните форми на изкуството?
Самият факт, че изразните средства, които използваме, са толкова различни и дори бихме казали нетипични – огън, кокили, маски и шапки, огнените инструменти, инсталации. Предпочитанието да създаваме визии в пространства, където границата между публиката и артиста е по-скоро само вътрешна, във всеки един от нас и е въпрос само на една крачка да станеш част от приказката на театъра на огъня и сенките. Често местата, където правим нашите спектакли, са по-скоро нетипични. Преди време един познат беше казал: „Създаде се Малък градски театър зад канала, защо да не се създаде и Малък градски театър зад ъгъла?”. Струва си да помислим върху този въпрос. Какво по-различно би дал огънят и уличният театър на хората отколкото затворените пространства? Представете си, че се прибирате от работа в своя сив ден и знаете, че в петък сте на театър, купили сте си билет преди седмица, но както се прибирате, срещате артиста на улицата и той ви показва магия, измъква ви от сивотата внезапно, неочаквано, непланувано. Това е истинската, неподправена и първична радост, от която всеки един от нас има нужда.
От колко време се занимавате с подобни пърформанси и как заниманията ви градираха?
Историята на отделните артисти в нашия театър е различна. Някои от нас започнаха преди около 10 години, като реално бяха едни от първите, които въведоха огненото изкуство в нашата страна. С годините преминахме през много огнени проекти, някои от тях станаха много успешни и известни в страната. Други от нас обаче жадуваха да преминем границата на пърформанса и да се опитаме да създадем нещо повече от един танц с огън, да създадем приказки, които да разказваме не с думи, а със сърцата си. Така прекрачваме границата на езика, което ни помага да разказваме историите си навсякъде по света, където има хора, търсещи красота. Това е и основната цел на театъра ни в момента, приемаме го като съдба и кауза повече, отколкото работа и рутина, от която съзнателно винаги се опитваме да избягаме.
Откога театърът на огъня съществува в България, разкажете повече за вашата трупа?
Хората, въвлечени в тази идея, са артисти, дизайнери на костюми, музиканти, сценографи, оператори, фотографи, монтажисти и т. н. Страхуваме се, че ако споменем имена, то със сигурност ще пропуснем някой, така че по-добре е да кажем БЛАГОДАРЯ на всички, които знаят, че са част от тази идея. Реално проектът сам по себе си е пеленаче, което се роди в началото на тази година, въпреки че хората, участващи в него, се занимават някои от 10, други от 8, трети от година в тази сфера на изкуството. Всички ние обаче сме обединени от едно желание – да творим и създаваме светлина и магия в този свят. Може би затова той постигна толкова успехи през тази година и за кратко време придоби голяма известност и успех както в България, така и по света, за което искрено се радваме. Вече имаме зад гърба си в този проект 3 международни фестивала и 2 български, множество приятни срещи с публиката у нас и по света, щастливи погледи и усмивки на хората. Това е най-голямото богатство, което получаваме. Подготвяме също и нов грандиозен спектакъл за следващия сезон, с който се надяваме да зарадваме нашата публика.
Колко време и каква подготовка е необходима на един човек, ако реши да се занимава с такъв тип пърформанс?
Различно е при отделните хора, това е и интересното. Някои успяват да научат за няколко дни нови движенчески стилове и инструменти, на други са им нужни месеци. Все пак, за да може един човек да борави добре с основните огнени инструменти като пой, ветрила, стаф, както и да се движи на кокили в сложен сценичен костюм, са нужни години практика. Може би най-лесният и прост начин един човек да започне е като отиде до магазина и си купи два дълги чорапа, сложи по една тенис топка в тях и потърси в интернет основни движения – оттам всичко останало е въпрос на упоритост и постоянство.
Какви са усещанията, когато играете с огъня?
За нас огънят не е стихия, а по-скоро живо същество – актьор със свой собствен характер. Той може да преминава през различни настроения, в които заедно да намерите баланс и хармония, която да предадете на хората около вас, да успеете да изразите чрез танца помежду ви както самите вас, така и възприятията на хората около вас. И те да намерят себе си във вашия танц, както и вие в техните очи и емоции.