В България фондът от хижи е значителен и в по-голямата си част е създаден с дарения и доброволен труд от поколенията преди нас. Вдъхновени от това, в рамките на кампанията „Хижа на годината“, заедно със SiteGround, започнахме инициатива за подобряване на планинските туристически обекти и приканваме всички будни и дейни планинари и туристи да се присъединят към нас.
Програмата е насочена към всички желаещи да помогнат за подобряването на средата в българските хижи и заслони – стопани или туристи с визия, които искат да помогнат на работещ обект или да възродят неработещ такъв.
Тъй като сме наясно, че за много от хижарите, писането на проекти не е свойствена дейност, искаме да апелираме и планинарите да се включат в помощ на любимите си места в планината и заедно да направим българските хижи и заслони по-добри.
Вижте: SiteGround стимулират реновирането на хижи и заслони, чрез финансираща програма за 20 000 лв.
ПРЕДИМСТВА НА ПРОГРАМАТА:
- Ясни правила за участие, лесна форма и обявена методология за оценка.
- Възможност за консултация от 360mag при кандидатстване.
- В допълнение към гранта, спечелилият проект може да получи и договор за безвъзмездно ползване, ако обектът е неработещ.
- Кандидатствайки по-рано, си оставяте възможност за обратна връзка от оценяващите организации и възможност да подобрите проекта си.
За какво можем да използваме финансовия грант от 20 000 лева
- Използване на възобновяема енергия – изграждане на соларни системи и др.
- Оползотворяване на водата – изграждане на пречиствателна станция за отпадни води; система за събиране на дъждовна вода за домакински и санитарни нужди; изграждане на система за сива и черна вода;
- Изграждане на отоплителни системи – закупуване на печки, монтаж на радиатори и др.
- Всякакви строително монтажни дейности – покриви, изолации, дограми, подова настилка, мокри помещения и др.
- Организиране на система за разделно събиране и извозване на отпадъци на обекта;
- Изграждане на компостер за биоразградими отпадъци;
- Поддръжка на туристически пътеки и подновяване или изграждане на туристическа маркировка; поставяне на карти, информационни табели за застрашени животни и растения, правила за поведение в планината;
- Изграждане на спортни съоръжения – стена за катерене, въжена градина, mountain bike маршрут /препятствия и др.
- Изграждане на „co-working” space с интернет, шумоизолация, монитори и др.
- Съоръжения за деца: изграждане на детски кът, пространство за игри и др.
- Детски програми и активности – преходи, зелено училище, зелен лагер; прожекции на филми / арт работилници и др.
- За домашни любимци: изграждане на помещение /обезопасени колиби/, къщи за домашни любимци;
- Събития: организиране на публични събития (фестивали, музикални събития, арт събития и др.), с цел популяризиране на туристическата база и събиране на средства в помощ на мястото;
- Обучения и тренинги – еднократни или серия от курсове и обучения: билки, бушкрафтинг, оцеляване в дивата природа, първа помощ в планината и др.
- Wellbеing практики – организиране на сесии по арт терапия, смехотерапия, ароматерапия, горска терапия, йога, медитации и др.
- Галерия – изграждане на кът, посветен на хижата и района – снимки, истории, любопитни факти и др.
- Програма „Професия Хижар“ – разработване на програма за ангажиране и мотивиране на повече млади и активни хора, които да разберат какво означа да си хижар и да се върнат към хижите;
- Разработване на брандинг пакет, включващ лого, сайт, визии за социални медии, карта и/или видео за популяризиране на хижата. (Разкази от хижаря за мястото и за него самия, коментари от туристи, среща с местните хора, представяне на всички възможности за туризъм и активности в околността);
- Мърчандайз продукти на хижа – изработка на брандирани тениски, шишета за вода, канчета, чанти, картички, магнити, значки и др.
- Създаване на пермакултурна градина и гора-градина (food forest) и/или мини стопанство за отглеждане на животни и производство на натурални продукти.
Вижте повече за генералните партньори на „Хижа на годината“: SiteGround
И още няколко съвета
- Използвайте партньори.
– поканете доброволци да участват в дейностите ви;
– поканете приятелите на природата от За земята или друга организация, която да ви помогне с опит;
– колаборирайте се помежду си (с други хижи), мислете за общи проекти и търсете съмишленици – заедно винаги сме по силни. - Мислете за хижата си като за марка.
– Всеки продукт, снимка в мрежата и най-вече уникална местна култура (събитие, продукт, услуга, информация и т.н.), която можете да представите с името на хижата, увеличава стойността ѝ. - Разгледайте за примери от добри практики в подобни на вашия обект по света и у нас.
– Няма нужда да откривате топлата вода, трябва само да видите как да я използвате.
Всички заинтересовани страни могат да изпращат проектите си чрез формата за кандидатстване на сайта huts.360mag.bg, където ще намерите цялата необходима информация за програмата. Срокът е до 15 ноември 2023 г.
Проектите, събрали най-висок сбор от точки, ще бъдат обявени и обсъдени публично, в присъствието на членовете на оценяващата комисия на 7 декември 2023 г., в рамките на събитието „Дни на предизвикателствата“.
В случай, че спечелилият проект се отнася за туристически обект, който е собственост на БТС, съюзът се ангажира да отдаде обекта за дългосрочно стопанисване, ако въпросният отговаря на условията за това.