Уредите и продуктите на Kärcher с характерния жълт цвят са познати навсякъде по света. Не само тяхната ефективност и иновации им печелят челно място на пазара. Отличително и особено важно е стремежът на компанията към устойчивост и еко съобразност, желанието да живеем в по-добър свят. Тяхното мото е: „Обновяваме, за да устояваме – заедно променяме и правим света по-чист“. Известно е безвъзмездното им участие в поддържането на културни и исторически паметници, както и подкрепата им за спорта и активния начин на живот.
Всичко това логично отвежда Kärcher до подкрепа на конкурса „Хижа на годината“ в категорията „Най-чиста хижа“. За да научим повече подробности зад инициативата на компанията, даваме думата на Боряна Станимирова, маркетинг специалист и Михаела Спиридонова, продуктов мениджър.
ИСТОРИЯТА
Kärcher е семейна компания основана през 1935 г. от Алфред Керхер. Стартира с иновативни вентилатори за горещ въздух за загряване на самолетни двигатели. Сред основополагащите моменти в нейното развитие е пробивът в технологията за почистване през 1950 г., когато Алфред Керхер разработва първия в Европа уред за почистване с гореща вода под високо налягане (парна струя). „След неговата смърт, съпругата му Ирене поема бизнеса. Именно тя развива бизнеса извън границите на Германия и дава началото на световноразпознаваемия бранд Kärcher.“, разказва Боряна Станимирова.
През 1984 г. Kärcher навлиза на пазара на дребно – компанията представя първата в света преносима машина за почистване с високо налягане за частни домакинства. Мотото „Почистване с високо налягане – като професионалистите“ убеждава 5000 клиенти още през първата година. Това поставя началото на линията „Home & Garden”, която и до ден днешен много хора познават с нейния жълт цвят.
Към настоящия момент компанията е стъпила на всички континенти, има центрове в 78 държави. След смъртта на основателя Алфред Керхер и поемането на ръководството от съпругата му Ирене, бизнесът се разпределя на техните деца, които участват в управлението на компанията и до днес. „Това е семейна компания, с цели за екосъобразност, устойчивост и стремяща се към един по-добър свят.“ – казва Михаела Спиридонова.
ПРОДУКТИТЕ
Едва ли ще бъде изненада за някого, че продуктовата гама на Kärcher може да предложи абсолютно всичко, свързано с почистването – като се започне с най-добре познатите водоструйки и т.нар. сухо/мокро смукачки и се стигне до пълна гама с препарати за всеки сегмент от дома или за професионална употреба. В каталога на компанията има над 4000 различни артикула.
„В желанието за постигане на нулеви въглеродни емисии, компанията предлага продукти с акумулаторни литиево-йонни батерии. Сред най-познатите серии пък са парочистачките, открити от много хора по време на ковид пандемията, тъй като те не само почистват, но и дезинфекцират.“ – научаваме от продуктовия мениджър.
Интерес представлява продуктовата серия машини за почистване на твърди подове, които се справят дори с чувствителните на влага паркет и ламинат. Много известни, особено в България, са екстракторите или перящите машини за текстил, приложими за дома или автомобила, а сериите са две – професионална и за дома. Многообразието от продукти на Kärcher се простира и в почти всички сфери на индустрията, като се започне от директно сепариране на събраните стружки от масло в индустриалните смукачки и се стигне до почистването на фотоволтаични системи.
Една от иновациите, заслужаващи по-специален акцент, е разработката на машини за почистване със сух лед. Това са бластери, при които няма никакъв отпадък, но в същото време почистването е много по-нужно и по-щадящо за материалите.
ЦЕННОСТИТЕ
„Бъди промяната“ е мотото на Kärcher с насоченост към устойчивото развитие. „Ние искаме да променим света към по-добро и да бъдем еталон в нашия отрасъл“, казва Боряна Станимирова. За да постигне това, компанията е дефинирала ясни цели: от 2021 г. глобалното производство е CO₂ неутрално. До 2025 г. ще намали целия си CO₂ отпечатък с 21%, последвани от още 21% до 2030 г. „В нашите продукти и продуктови опаковки все повече се фокусираме върху намаляването на пластмасата и използването на рециклируеми суровини. Ние превръщаме устойчивостта в неразделна част от цялата верига на доставки“, допълва маркетинг специалистът.
Kärcher се стреми към zero waste. Компанията дори има политика за намаляване на командировките, като, при възможност, заменя пътуването със самолет с влакове.
Когато говорим за социалните ангажименти, дружествата във всяка държава избират свои, свързани с глобалните цели. Едни от тях са за подпомагане на културното наследство с почистване на паметници. Също така глобално се работи с SOS-детски селища. Наскоро българското дружество се включва с дарение на техника.
„Освен че се стремим към използването на 100% рециклируема пластмаса, имаме и голямо звено, което се занимава с проучването на нови материали, които отговарят на нашите устойчиви цели за производство на машините. Така например имаме чисто нова прахосмукачка от професионалната серия, която е от екструдиран полипропилен, който вече е 100% рециклируем и освeн това е много лек, защото е смесен с въздух. Голяма част от машините са от т.нар. eco!efficiency mode, това означава, че самата машина работи на по-ниски параметри с цел по-малко консумация на енергия.“ – разказва ни продуктовият мениджър Михаела Спиридонова.
Екипът на Kärcher в България е от хора силно ориентирани в това да бъдат сред природата, но и да дават своя принос тя да бъде по-чиста. През 2022 г., след почистването на Пантеона в Бургас, цел на екипа е почистването на местен плаж. Тогава обаче се случват и наводненията в община Карлово и всички единодушно решават да пренасочат усилията си натам. „Веднага решихме, че нашите машини ще са от помощ. Първо са хората, после е всичко останало.“, споделя Боряна Станимирова.
Линията за устойчиво развитие носи ежегодно награди на Kärcher за „Зелена компания“. Сред последните призове е Германската награда за устойчивост 2022 г., когато независимо жури избира Karcher за победител в категорията „Поле на трансформация – ресурси“. Компанията има 17 завода по целия свят и част от тяхот тях са с нулев въглероден отпечатък, а самите обекти са разположени така, че превозът на суровините и готовите продукти да е минимален.
Kärcher почиства света
Повече от 30 години Kärcher безвъзмездно участва в проекти за запазване на исторически паметници на културата и сгради. Досега, като специалист по почистването, компанията е доказала своята компетентност и опит в над 100 проекта за реставрации по цял свят. От статуята на Христос в Рио де Жанейро до Бранденбургската врата в Берлин – Kärcher почиства света!
В България вече са почистени паметникът в Докторската градинка в София, Паметникът на съединението в Пловдив, Пантеона в Бургас. Тази година предстои да се почисти Паметникът на незнайния войн в Хасково.
„Продължаваме инициативата всяка година, като се стремим да помагаме в подобряване на културното наследство, което е важно за Kärcher. Почистванаето се прави изцяло от нашите екипи, а самите паметници се почистват много внимателно и грижливо, при предварителна комуникация със специалист по опазването на културни ценности. Специфично за такива проекти е липсата на препарат при почситването им, за да са запазят максимално добре.“ – разказва Михаела Спиридонова.
Подкрепа за спорта в България
Kärcher е компания, активна и на спортната арена. В глобален аспект тя подкрепя различни спортове, от футбол и хандбал, до моторни състезания и конни спортове. Офисът в България избира да застане в подкрепа на колоезденето.
„Ние сме много активни хора, имаме разнообразни спортни интереси. Знам какво спортът дава на един човек – освен добра физика и здраве, дава и едно общество, с което подобряваш и психическото си здраве“, споделя Боряна Станимирова.
За поредна година Kärcher помага на състезанието „Байк и рън за Чепън“, където за втора година изгражда веломивка. Последва участие и в състезанията на колоездачната лига. Kärcher изграждат и две перманентни веломивки, които се намират на Витоша по известните вело трасета. Голяма веломивка ще има и на трасетата в Пампорово. „Идеята на веломивките е, не само че са безплатни, но и да предоставят възможността на хората сами да ги ползват, убеждавайки се, че тази задача не е толкова трудна“, споделя Михаела Спиридонова. Научаваме, че Kärcher ще осигури веломивки и за супер маратона „Витоша 100“, който ще се състои в началото на месец юли 2023 г.
Освен това компанията мотивира своите колеги да участват в състезания по колоездене. През 2022 г. петима души успешно завършват участието си в „Байк и рън за Чепън“.
С помощта на Kärcher най-добрата ни състезателка в дисциплината спускане в планинското колоездене Изабела Янкова вече е притежател на мобилна водоструйка и е много щастлива да почиства сама колелото си.
„Хижа на годината“
Водени от нашата цел: „Обновяваме, за да устояваме“ и в продължение на подкрепата ни за спорта и активния начин на живот, съвсем естествено беше да подкрепим кампанията „Хижа на годината“, казва Боряна Станимирова.
„Както за списание „360“, така и за нас природата е изключително важна. Много българи предпочитат почивките сред природата, все пак планините са белите дробове на България и ние искаме да подобрим този вид туризъм, доколкото можем. „Хижа на годината“ представя едни прекрасни места. Всяка хижа има нужда от добра поддръжка и ние искаме да се включим към това, подкрепяйки категория за „Най-чиста хижа“. – допълва маркетинг специалистът.
„Да поддържаш такова място изобщо не е лесно, тъй като условията в планината са много по-различни, Достъпът до вода и електричество е много по-труден, а ние имаме уреди, с които можем да подпомогнем начина, по който се поддържа една хижа и да предизвикаме интереса към тези обекти на повече посетители. Защото има хора, които харесват да са на палатка, но има и такива, които искат да имат домашния уют в самата хижа. Имаме женалинето да популяризираме красивите места, които дават достъп на хората до ресурсите на красивата природа. Искаме да улесним собствениците в поддръжката на хижите им.“ – обяснява Михаела Спиридонова.
От компанията вече са провели среща със собственик на хижа, за да разберат по-ясно какво значи планината за хората, да вникнат в проблематиката при поддръжка и да предложат подходящите уреди за различните нужди и изисквания.
„Идеята на нашата компания е преди всичко да консултираме, за да изработим система за почистване. Предоставяме стъпки и методи, които намалят времето и разходите за почистване и поддръжка. Понякога не се изисква предлагането от наша страна на нов уред, а понякого с един такъв могат да се изпълнят 12 неща. Голямо предимство за хижите е например една водоструйка, която малцина знаят, че може и да почиства улуци, и да отпуши канализацията“, коментира Михаела Спиридонова.
На конференция за „Хижа на годината“ 2023 Kärcher ще представят специални условия на хората, стопанисващи хижи и сродни обекти в планината.