Началото е постлано със светли намерения и големи надежди. Тържествено откриване на Драгалевския лифт с рязане на лента през 1956 година. Денят край село Драгалевци е мрачен и мъглив, но настроението е ведро.
Диктор от специално заснетия филм уверява всички „другари“, че съвсем скоро ще бъдат изградени още такива съоръжения на Витоша. Втората част на този лифт, която свързва местността Бай Кръстю с Голи връх, е пусната през 1968 г.
Междувременно е станал факт и кабинковият лифт от квартал Княжево до Копитото. Той е пуснат в експлоатация през 1962 година и е превозвал по 600 души на час. Работил е 30 години.
Към днешна дата никой от гореспоменатите не работи…
Историята и съдбата на всички лифтове и влекове на Витоша сме ви разказали в материала Витоша – Музей на лифтове. Показателно е, че 7 години по-късно президентът Румен Радев определи ситуацията със същите думи, заявявайки, че „Витоша по-скоро се превръща в един музей на затворени, ръждясали лифтове и съоръжения“. Това се случи на работна среща „за перспективите пред развитието на масовия спорт, както и летния и зимния туризъм в планината“.
Факти, цели, пътища за решение
Президентът свика среща, на която присъстваха столичният кмет, министрите на околната среда и спорта, представители на фирмата собственик на ски съоръженията в планината и др.
Целта беше ясно очертана – да се състави план за справяне с проблема, а за постигането на целта – да се организира експертна среща на инвеститора с представители на кабинета и с всички, които имат отношение по казуса. Иначе казано – отново се търси съгласие между заинтересованите страни.
Коментар:
На първо четене новината е чудесна. На втори прочит обаче човек се сеща, че подобни срещи е имало и преди. И се питаме защо сега идва тази среща. Обикновено обещания се дават преди избори. Парламентарни, президентски, местни. Така сме чували, но може да грешим. Парламентарните избори отминаха, идват избори за кмет на София. Надяваме се на добра развръзка и разчитаме така подетата инициатива за решение на проблема с лифтовете, да е плод на добри намерения, а не на управленски амбиции. В едно сме сигурни – Витоша няма нужда от стари железа. Витоша и хората, които я обичат, имат нужда от работещи нови, модерни съоръжения.
Вижте: Студената война за Витоша
*Материалът на Милен Енчев бе отличен с награда от Българска фондация Биоразнообразие за Най-добър журналистически материал за 2016 г., свързан със запазване на българската дива природа.
Заплетена ситуацията
Проблемът с неработещите лифтове на Витоша датира от години. В момента в парка „работят“ 3 от общо всички 12 съоръжения. Темата бива повдигана периодично през годините – вдигане на шум за кратко и после всичко продължава както си е било.
На срещата се търси решение на проблема с неработещия от десетилетия Княжевски лифт, както и с Драгалевския, който не работи от 2017 г. От страна на частно дружество „Витоша ски“, което ги стопанисва, настояват лифтовете да бъдат изградени наново, а не ремонтирани, като мотивът им е, че са над 70-годишни.
Вижте: Боровец: Първият курорт
От общината се прави опит да бъде наложено на „Витоша ски“ да направи ремонт на Драгалевския лифт, като опасен. Това означава, че трябва да се ремонтира в съществуващото вече трасе и стъпки, или да се премахне. На срещата кметът на столицата Йорданка Фандъкова обяви, че вече е започнала процедурата за възстановяване на част от Драгалевския лифт – до „Бай Кръстьо“, но тя е на фаза издаване на виза за проектиране, което се случи още миналата година.
От срещата също става ясно, че за да се направят сериозни инвестиции, трябва да се приеме новият план за управление на природния парк „Витоша“. Въпросният план е под шапката на Министерството на земеделието и горите. Настоящият е изтекъл, но все още се прилага и не позволява ново строителство в парка, а единствено „подмяна на съоръжения в съществуващите трасета, стъпки и капацитет“.
Вижте: Изобретяването на седалковия лифт
„Оптимизмът“
Според Йорданка Фандъкова, при много оптимистични срокове, план за управление може да се изработи в рамките на година – година и половина, а след това този план трябва да се съгласува. По думите ѝ основната цел е да се възстановят и развият лифтовете, без каквато и да е възможност за друго строителство в природен парк „Витоша“. От казаното от нея още става ясно, че в момента и законите казват така, но са необходими стъпки, за да се „отпуши“ процесът.
На срещата бе коментиран и ски влек „Заека“, собственост на Министерството на младежта и спорта, който също не работи от години. Разбира се, причината е липсата на средства за възстановяването му и за купуване на техника, която да обработва пистата „Стената“, която той обслужва.
Нещо като заключение
Президентът нарече проблема „символ на безхаберие и безсилие“. Ние не знаем какво се крие под повърхността на този проблем. Като граждани, които искат да посещават планината и да заведат там своите деца, си задаваме въпроси. Очевидно е, че това е един от многото проблеми, които „събират прах“ и изглежда, че няма да бъдат решени. Пишем това, не защото не искаме да се стигне до разрешаването им, а защото фактите говорят толкова силно, че не можем да чуем обещанията, които ни се дават.
Години наред топката се прехвърля между едната и другата страна. Чакаме новия план за управление на природния парк „Витоша“ със същото нетърпение, с което очакваме да заработи системата за спешна медицинска помощ по въздуха HEMS. Искрено се надяваме и двете да се случат скоро!
Нека идната зима караме спокойно ски