Велосипедния транспорт отдавна се използва като масово средство за придвижване в много страни по света, като по време на настоящата епидемиологична криза се доказва като особено подходящ. Наложените мерки на изолация сложиха 3,9 милиарда човека под пълна или частична карантина, което доведе до обездвижване и последвалата ответната реакция на повишена нужда от движение като карането на велосипед се е увеличило с 67% в Ню Йорк през март 2020, спрямо същия месец миналата година, според платформата за наем на колела City Bike. Във Филаделфия се наблюдава ръст от 150% в колоезденето по време на пандемията. В Ухан, който се сочи като еталон за овладяване на епидемията, доброволци използваха колела за доставяне на стоки от първа необходимост на нуждаещите се.
Изследване на университета в Харвард показва, че продължителното пребиваване в райони със замърсен въздух влияе на смътността, причинена от инфекция с COVID 19. Велосипедният транспорт е едно устойчиво и достъпно решение за намаляване на замърсяването на въздуха и произвежданите CO2 емисии.
Както посочва статия в World Resource Institute, правителства по света са намерили време да откликнат на повишеното колоездене и да увеличат вело-алеите си значително. Столицата на Колумбия добавя 35км временни вело-линии, към вече съществуващите, за да стимулира и улесни придвижването с колело в града.
Източник:World Resource Institute
Филаделфия реагира на петицията на жителите си, изискваща по-голямо пространство за велосипедисти и пешеходци като превърна 7км шосе в пешеходна зона.
Източник:World Resource Institute
В Германия бързо и успешно разширяват настоящите вело-алеи, създавайки т.нар. “pop-up bike lanes”, отново в резултат на изискването на граждани за повече пространство за придвижване, което да позволи спазване на необходимата дистанция.
В България също съществува проект, който предлага постоянно и устойчиво решение за осигуряване на безопасен вело и пешеходен маршрут в най-натоварения град в страната.
Това е „Зелена линия София“, която използва нефункциониращи ЖП релси и изоставени трасета, за да опише 32-километров кръг около града, минаващ през най-многолюдните квартали.
Този зелен ринг не само дава уникалната възможност за екологичен транспорт до основни точки на града, но също така предоставя поле за спорт, отдих и опознаване на скрити страни на града. Можете да видите интерактивна карта в Google тук.
Настоящата пандемия донесе нуждата от преосмисляне и форсирано приемане на някои иновации, дълго отлагани заради привикване към „старите начини“. Едно е сигурно – с отменянето на карантината COVID19 ще продължи да съществува и ще трябва да адаптираме животите си спрямо този факт. А адаптацията винаги е била в сърцето на еволюцията.